Het internet bestaat technische gezien uit meerdere lagen waar internetverkeer doorheen gaat. Elke laag filtert in meer of minder mate verkeer.
Op het internet gaat veel rotzooi rond. Zo berekende M3AAWG al in 2014 dat ruim 90% van al het e-mailverkeer spam is. Een groot deel van het internet bestaat uit pornografische content. Verder zijn er dagelijkse miljoenen cyber aanvallen.
Al deze traffic zorgt voor hits, visitors en website-bezoekers. Maar wat is de impact daarvan voor bijvoorbeeld marketeers? Hoe maken bedrijven correcte data-driven keuzes als ze de data niet kunnen vertrouwen? Hieronder geven we wat basis toelichting op de verschillende lagen die samen het internet vormen en welke vorm van filtering daar plaatsvindt.
Filtering van internetverkeer
Je kunt filtering van internetverkeer grofweg op vier niveaus toepassen:
- Domein-niveau
Ongefilterd - DNS-niveau
De dns-server, een soort verkeersregelaar stuurt al het verkeer (traffic) naar de juiste plek. Denk bijvoorbeeld aan e-mail (mx) naar de mailserver. Websiteverkeer (a/cname) naar de webserver. Telefoonverkeer naar de VoIP server enzovoort. Een DNS-server kan op bijvoorbeeld op digitale aanvallen zoals DDoS filteren. - Server-niveau
De hosting partner filtert verkeer (traffic) op bekende bots met als doel om enkel echte bezoekers een webpagina te serveren. - Website-niveau
Analyse software zoals Google Analytics is bedoelt voor marketing/advertentie doeleinden. Analyse software filtert daarom verkeer (traffic) zoveel mogelijk op bekende gedragspatronen met als doel om alleen menselijk gedrag in meten.
Gerelateerde blog artikelen: