1. Support
  2. Belangrijke berichten
  3. Implementatie van Google Analytics 4

Wat zijn de voor- en nadelen van Google Analytics 4?

Google Analytics 4 kent zo zijn voor- en nadelen. In de toekomst stappen we volledig over op Google Analytics 4, dus is het verstandig om er direct mee aan de slag te gaan.

Nadelen:

  • Google Analytics 4 wordt momenteel nog gebruikt naast de oude variant Universal Analytics. Omdat je data niet kunt overzetten, kun je nog niet helemaal overgaan op één systeem. In de toekomst gaat Google volledig over naar de nieuwe variant.
  • Omdat Google Analytics 4 nog in de Bèta fase zit, kunnen er nog wat wijzigingen doorgevoerd worden in de nieuwe versie. Echter zijn dit vaak geen hele grote aanpassingen.
  • Google Analytics 4 werkt compleet anders dan Universal Analytics. Je zal moeten wennen aan de nieuwe interface. Het is verstandig om dit nu alvast te doen, zodat je eraan gewend bent wanneer Universal Analytics stopt. 

Voordelen:

  • Google Analytics 4 biedt veel nieuwe functionaliteiten en een nieuwe meetmethode. Dit levert in de toekomst geoptimaliseerde data en betere inzichten voor jouw website op. Hier lees je meer over de nieuwe functionaliteiten van Google Analytics 4
  • Mocht je beschikken over zowel een website als een applicatie, dan kan je nu de data van beiden voortaan in één property krijgen. Dat was bij Universal Analytics niet mogelijk. Een enorm voordeel, omdat je gedrag van bezoekers hierdoor samenbrengt.
  • Ben je niet tevreden met de huidige inrichting van jouw Universal Analytics account, dan is dit het moment om Google Analytics op een betere manier in te laten richten. Je kunt beter investeren in de toekomst, dan tijd steken in de oude variant die uiteindelijk niet meer zal bestaan. Met de implementatie en het instellen van de juiste conversies (doelen) kun jij in de toekomst gerichter aan de slag met jouw marketingvraagstukken. Benieuwd wat er allemaal mogelijk is? We helpen je graag!

Gerelateerde vragen: