Google Pagespeed Insights is een tool voor programmeurs om de snelheid van websites verder te optimaliseren. Door de bekendheid van de Google Pagespeed Insights tool merken wij dat ook veel marketeers en website-eigenaren ervan gebruik maken en de resultaten kunnen nogal eens vragen oproepen.
Zoals met veel dingen in het leven is ook bij de Google Pagespeed Insights tool enige nuance op zijn plaats. De felbegeerde score van 100/100 zegt eigenlijk niet zoveel, want het effect m.b.t. laadsnelheid en SEO is beperkt. De 100/100 score is voor veel websites ook helemaal niet haalbaar.
Hoe zit dat dan? [dit artikel is nog onder constructie]
Wist je dat?
- Google Pagespeed Insights gebruik maakt van een wereldwijd gemiddelde? Het apparaat (bijv. Android telefoon uit 2019) en de internetverbinding (3G) om tot de testresultaten te komen. In West-Europa en specifiek Nederland ligt dat gemiddelde veel hoger dankzij nieuwere hardware en glasvezelverbindingen.
- Google pushed bedrijven en organisaties vooruit door innovatie te stimuleren. Een van de tools die daarvoor wordt ingezet is Pagespeed Insights. Veel van de 'aanbevelingen' betreft dan ook vaak zulke nieuwe technieken dat deze enkel toepasbaar en bruikbaar zijn voor de allernieuwste apparatuur en software. Dit maakt het bijvoorbeeld lastig om gebruikers met een oudere computer of internetbrowser goed te laten functioneren.
- De aanbevelingen uit de Google Pagespeed Insights zijn generiek voor alle websites. Maar niet alle websites zijn ontwikkeld met dezelfde techniek (eg. WordPress, Drupal, SiteCore). Geen technische oplossing sluit helemaal aan bij de aanbevelingen van Google Pagespeed Insights. Optimaliseren voor een score van 100/100 is daarom praktisch onhaalbaar. Niet alle bedrijven en organisaties hebben dezelfde technische behoefte.
Combinatie van factoren en gemaakte keuzes
We zien Google Pagespeed en Core Web Vitals als een relevante indicator, maar niet als leidend. Het is een van de vele hulpbronnen die wij gebruiken bij het in kaart brengen van 'technische beperkingen' met betrekking tot de laadtijd van websites.
Laadsnelheid optimalisatie heeft betrekking op een combinatie van keuzes als techniek, cms keuze, server configuratie, website-ontwerp, SEO en de wens voor backwards compatibiliteit. Er is niet een keuze of weg. De score zal altijd een compromis zijn als optelsom van verschillende factoren en eerder gemaakte keuzes. Een prettige gebruikerservaring en hoge ranking in de zoekmachines blijft leidend in ons advies ten opzichte van een score in tools als Google Pagespeed Insights of Core Web Vitals.